Syksyn tulo tuo mukanaan sateisen ja pölyisen sään, mikä tarkoittaa, että pyörän huoltoon on kiinnitettävä tavallista enemmän huomiota. Huoltotiheys riippuu tietenkin myös ajotiheydestä ja tieolosuhteista.
Kotihoitoon tarvitaan seuraavat välineet:
- ketjuöljy (märkää säätä varten),
- polkupyörän puhdistusharja,
- öljynpoistoaine (myös tavallinen rasvanpoistoaine, vahvempi astianpesuaine, kuten Fairy, sopii),
- polkupyöränpuhdistusaine (myös Fairy sopii),
- avainsarja,
- rätti – mikä tahansa vanha rätti käy : )
Syksyllä ja talvella on kiinnitettävä erityistä huomiota:
- Öljyä ketju! Ajaminen sateessa ja pölyssä huuhtoo ketjuöljyn pois paljon nopeammin kuin ajaminen kuivalla säällä. Ketju on pyyhittävä puhtaaksi liinalla ennen öljyämistä. Ketjuun ei saa jäädä likaa. Jos ketju ei tahdo puhdistua, kannattaa käyttää pesuainetta, kuten Fairya. Jos ketju on puhdas, öljyä pitäisi tippua koko ketjulle. Öljyn pitäisi mennä ensisijaisesti ketjun lenkkien väliin. Öljytyksen jälkeen ketju on puhdistettava uudelleen rätillä, sillä ylimääräinen öljy kerää likaa. Kuinka usein minun on öljyttävä? Muista esimerkiksi puhdistaa ja öljytä ketju muutaman ajokerran jälkeen kaatosateessa. Jos sää sattuu olemaan enemmän tai vähemmän hyvä, öljyäminen parin viikon välein syksyllä ja talvella riittää. HUOM! Käytä vain erityisesti tähän tarkoitukseen suunniteltua ketjuöljyä.
- Puhdista pyöräsi! Koska syksy ja talvi ovat meillä yleensä melko pölyisiä, pyörän säännöllinen puhdistus on erittäin tärkeää. Pyörä kannattaa pitää puhtaana liinojen ja harjojen avulla. Tärkeintä on pitää vaihteet ja vaihdelaatikot puhtaina. Painepesua voidaan käyttää myös lian/lian poistamiseen. On huolehdittava siitä, että voimakas vedenpaine ei vahingoita pyörän herkkiä osia, kuten laakereita. Pesun jälkeen muista öljytä uudelleen kaikki osat, joista vesi on voinut huuhtoa öljyn pois. Pyörää ei saa missään tapauksessa jättää mutaan koko talveksi!
- Tarkista renkaasi! Polkupyörän ”rengaslogiikka” on sama kuin autossa – pito on huonompi sateella ja liukkaissa olosuhteissa, ja rengaskuvio voisi olla suurempi/paksumpi. Syksyn ja talven ajoon todella sileä rengas ei sovellu. Jos mahdollista, vaihda renkaat vankempiin, jotta ajaminen on turvallisempaa. Tarkkaile ulkorenkaiden kulumista. Karkeakuvioinen rengas toimii kuin auton tyhjä rengas – voit ajaa talvella menestyksekkäästi.
- Navan pumppaaminen on tärkeä osa jokaista kautta. Tämä on tehtävä säännöllisesti, sillä tarvittava paine säilyy vain muutaman viikon ajan. Tarvittava painealue on merkitty ulompaan napaan.
Pyöräpumpun, jossa on manometri, on hyvä olla mukana. Näin saat hyvän käsityksen siitä, kuinka paljon painetta kumiin tällä hetkellä kohdistuu. Jos aiot jättää pyöräsi pysäköitynä pidemmäksi aikaa syksyllä, varmista, että pumppaat renkaat ensin! Melko kuluneet kumit voivat saada väärän muodon, eikä niitä voi enää käyttää keväällä.
Jarrujen ja vaihteiden huollosta kotona voit lukea edellisestä postauksestamme. Tässä vielä muutamia vinkkejä pyörän pitämiseen toimintakunnossa ja turvalliseen ajoon syksyllä ja talvella:
- Jos mahdollista, pidä pyörä sisätiloissa ainakin syksyn ja talven aikana. Sade, kosteus ja lika eivät ole polkupyörän ystäviä. Myöhemmin huolto voi olla kalliimpaa osien vaihtamisen vuoksi. Jos pyörääsi ei ole mahdollista pitää sisätiloissa, peitä se erityisellä polkupyöränsuojalla – ne eivät maksa paljon, mutta auttavat suojaamaan sitä säältä.
- Kun ajat sateessa ja pölyssä, tarvitset lokasuojan. Mahdollisimman pitkään ja tehokkaasti syksyllä ja talvella. Näin pidät pyöräsi ja itsesi puhtaampana.
- Ja mikä tärkeintä – varmista hyvä näkyvyys itsellesi ja muille käyttämällä heijastimia ja pyörävaloja . Valoja on oltava sekä edessä että takana, ja niiden on annettava riittävä valaistus. Tarkista aina valojen paristot ennen pimeässä ajamista tai asennuta dynamiovalo.