Mitä useammin pyöräilet, sitä useammin pyörä tarvitsee huoltoa – kaikki mikä liikkuu, on kulunut. Polkupyörän huollon tiheys riippuu myös olosuhteista, joissa ajat. Maastossa tai sateisella säällä ajettavat pyörät vaativat useammin huoltoa kuin ne, jotka poistetaan kerran kuukaudessa kaupunkiajoon.
Polkupyörän kotihuoltoon tarvitaan seuraavat työkalut:
- puhdistukseen tarvittava liina,
- ketjuöljy,
- ruuvimeisseli,
- kuusioavaimet, erityisesti 5 ja 6 mm,
- lehtiavaimet, erityisesti numerot 13 ja 15.
Pyörän puhdistus ja öljytys
Säännöllinen puhdistus on tärkeä rooli polkupyörän huollossa. Pyörän puhtaana pitämiseksi on hyvä käyttää liinaa ja polkupyörän puhdistusharjaa. Jos erikoisharjaa ei ole, vanha hammasharja tai pienempi harja hoitaa sen. Kaikki vanhat paidat tai muut tekstiilit sopivat laastareiksi. Ketju kannattaa voidella mieluiten muutaman kerran kuukaudessa ja jokaisen ajon jälkeen sateisella säällä. Ylimääräinen öljy tulee poistaa ketjusta liinalla, muuten se kerää heti likaa. Voitelu kannattaa – kuiva ketju ei kestä kauan. Käytä vain erikoisöljyä ketjun voiteluun. Mikä tahansa öljy on kaukana sopivasta. Ketjun voi vaihtaa kaksi kertaa vuodessa. Jos ketjua ei ole öljytty, vielä useammin. Ketju kannattaa vaihtaa, sillä venynyt ketju alkaa ”syömään” vaihteet ja hetken kuluttua (joskus muutaman viikon ajokin riittää) joutuu koko kansi vaihtamaan.
Pumppaus kumia
On tärkeää muistaa pumpata renkaita säännöllisesti, sillä vaadittu paine ei säily siellä paria viikkoa kauempaa. Oikea painealue on merkitty ulkoputkeen. Oma polkupyöräpumppu on suositeltavaa. On erityisen hyvä, jos pumppuun on kiinnitetty myös painemittari – mittari, joka näyttää tarkalleen kuinka suuressa paineessa kumi on tällä hetkellä. Määrätty painealue on yleensä melko laaja. Tarkkaa painetta päätettäessä kannattaa huomioida erityisesti kuinka tasainen / kuoppainen / pehmeä tie on. Myös pyöräilijän paino on otettava huomioon – mitä painavampi pyöräilijä, sitä suurempi paine kumissa. Esimerkiksi perinteisen kaupunkipyörän paine voisi olla yleensä noin 3,5-5 baaria. Jos se on täydellinen kevyen liikenteen tie, paine voi olla 5 bar. Jos tiellä on myös sorateitä, se on melko 3,5-4 baaria.
Taukoja
Jarrujen säätäminen on yksi tärkeimmistä osista, kun huolehdit pyöräsi mukavuudesta ja turvallisuudesta. Varmista ennen ajoa, että jarrut toimivat. Jarrupalojen tai -levyjen on oltava oikeassa asennossa, eli kiinnitettävä vanne vaakasuoraan ja kokonaan. Jarrupalojen tulee olla täsmälleen samalla etäisyydellä vanteesta/levystä, eli kytkeytyä samaan aikaan kun jarrulenkkiä painetaan. Lisäksi jarrulenkin tulee reagoida riittävän ”äkillisesti” eikä kahvaa vasten.
V-jarrut voidaan ruuvata keskelle jarrupalojen ruuveilla. Tämä vaatii yleensä ruuvimeisselin, joskus pienemmän kuusikulmion. Jos jarrukenkä ei tartu koko pintaan tai on vinossa vanteeseen nähden, irrota jarrukenkä kuusioavaimella, käännä se paikalleen sopivilla kupeilla ja ruuvaa takaisin kiinni.
Hyvä opetusvideo Youtubessa:
Vaihteistot
Hetken kuluttua vaihtaja alkaa ”räjähtää” uudestaan ja uudestaan. Ongelmana on yleensä se, että vaihtajan vaijerin venymisen tai iskun vuoksi ketju ei kulje tarkasti rattaalla, vaan repeytyy kahden ketjupyörän välissä. On hyödyllistä kiristää vaihtajan mutteri. Takavaihtajassa se on vaijerin päässä, katso kuva. Mutteri on pääosin muovia, joskus myös metallia, ja se on tarkoitettu sormien välistä kiertämiseen. Täällä ei tarvita työkaluja. Ruuvaa on kierrettävä, kunnes vaihtaja ”pysähtyy” eli kunnes ketju kulkee jälleen tarkasti ketjupyörällä.
Jos ketju irtoaa tai päinvastoin, ei lepää ylimmän/alemman ketjupyörän päällä, pysäytysruuvia on säädettävä. Näiden ruuvien tarkoitus on rajoittaa vaihtajan liikealuetta siinä määrin, että ketju voi siirtyä ylempään/alempaan vaihtajaan irtoamatta. Pysäytysruuvien irrottaminen lisää vaihtajan liikealuetta, kun taas kääntäminen pienentää.
Säädä Shimano Nexus -vaihtaja seuraavasti:
- Vaihda keskivaihteelle (nro 2).
- Vaihteisto sijaitsee takapyörän akselin päässä ja vaihteenvaijeri kulkee pyörän runkoa pitkin.
- Löysää kaapelin päässä olevaa lukkomutteria avaimella nro 10. Kierrä kaapelin ruuvi (sormillasi) niin, että näyttö on täsmälleen vaihtajan ikkunan kahden rivin välissä.
- Kiristä lukkomutteri uudelleen.
Lyhyt tarkistuslista itsenäiseen polkupyörän huoltoon:
Joka viikko
- Tarkista rengaspaineet tarvittaessa pumpulla.
- Varmista, että pyörä ei ole ”kahdeksas”, se tapahtuu yleensä ajettaessa isompaan kuoppaan tai hyppäämällä jalkakäytävälle. ”Kahdeksan” suoran suoristamiseen tarvitaan jakoavain.
- Jos olet satanut, voitele ketju.
Kerran kuukaudessa
- Puhdista ketju huolellisesti ja öljyä se uudelleen.
- Kiristä pyörässä näkyvät mutterit/ruuvit avaimella ja ruuvimeisselillä. Sisältää lokasuojat, tavarateline, kori jne.
- Tarkista pyörän pinnat ja kiristä tarvittaessa.
Kerran kuuden kuukauden välein
- Tarkista, onko ulkoputkessa edelleen kuvioita, vaihda tarvittaessa.
- Tarkista, etteivät jarrupalat ole liian ohuet, vaihda tarvittaessa.
- Vaihda ketju, se on todennäköisesti venynyt.
- Pura voimansiirto- ja jarruvaijerit. Puhdista kurkku ja kaapeli ja anna öljyä sisään.
- Tarkista tai juokse tai kaulakulho ei tukkeudu, sulje tarvittaessa.
Tässä muutamia lisävinkkejä pyöräsi pitämiseen hyvässä kunnossa:
- Pidä pyörä sisätiloissa. Kosteus ja sade eivät ole koskaan metallin ystäviä.
- On ehdottomasti viisasta tuoda huoltoon kaatuneen tai pienen tapaturman sattunut polkupyörä. Katsotaan, toimiiko kaikki kunnolla ja onko pyörällä turvallista ajaa.
- Jos et voi tehdä huoltoa itse, tuo pyöräsi myös korjaamoon. Virheet/ongelmat eivät parane ajan myötä, vaan yleensä pahenevat.