Ottaa yhteyttä

Tööstuse 43, Tallinn, Viro
Myymälä: +372 508 3309
Työpaja: +372 5301 8568

Tähesaju tee 31, Tallinn, Viro
Myymälä: +372 5885 7752
Työpaja: +372 5301 6938

info@velomarket.fi

Yleistä tietoa: +372 508 3309

Jooksja.ee-lehden artikkeli

Velomarketin ahkera päämekaanikkomme Andres Lekko huolehtii pyörähuollostamme Tööstusen ja Tähesajun liikkeissämme, ja antaa hyviä vinkkejä siihen, miten pyörää kannattaa huoltaa ennen talviteloille laittamista. Syksyllä on hyvä pitää erityistä huolta kaksipyöräisestä ystävästäsi. Näin Andres kertoo;

Ei tarvitse olla edes erityisen tarkkaavainen huomatakseen, että sää muuttuu syksyisin epäsuotuisaksi pyöräilylle. Monille pyöräilijöille tämä tarkoittaa yleensä sitä, että kesän uskollinen kumppani haluaa lähteä nauttimaan talven ihmemaasta. Pyöräilijä hyvänä ystävänä haluaa luonnollisesti mahdollistaa sen. Tässä artikkelissa yritän jakaa joitakin ehdotuksia siitä, miten pyörän talviunet saadaan mahdollisimman hyviksi ja kevätjuhlat mahdollisimman iloisiksi.

Yleisesti ottaen polkupyörän talvisäilytys voidaan jakaa kolmeen osaan: pesu/puhdistus, täyshuolto ja suojaus/varastointi.


Osa 1 – PESU

Pyörä kannattaa pestä aika ajoin, jotta se pysyy hyvässä kunnossa ja näyttää hyvältä.

Voit pestä polkupyöräsi ihan millä tahansa tavalla. Pesu ei vahingoita pyörää. Tässä kuvailen tarkemmin, miten ammattilainen sen tekee.

Pyörän pesemiseen tarvitset isomman pesusienen, jonkinlaisen harjan (vanha hammasharja riittää), suti, vesiastian, kemikaalin, joka liuottaa öljyt (tehopesuaine), astianpesuaineen ja hieman vettä.

Aloitan pesemällä ja harjaamalla öljyisimmät kohdat. Sudilla tai hammasharjalla ja esimerkiksi moottorin puhdistusaineella voit poistaa suurimman osan öljystä ja liasta ketjuista, jarrupaloista ja vaihteista. Tämä osa voidaan jättää tekemättä, kun on aika vaihtaa ketjut. HUOM! Ketjujarrujen osalta on suositeltavaa poistaa jarrupalat tämän toimenpiteen aikana, jotta niihin ei pääse öljyä.

Tämän jälkeen huuhdon öljyisen lian pois letkulla käyttäen kohtuullista painetta. Jos pesua seuraa täyshuolto, voidaan käyttää painepesuria, koska kaikki solmut on joka tapauksessa voideltava jälkikäteen. Tavallisesti painepesuria ei suositella. 

Kun suurin osa öljystä on poissa, käytän käytän astianpesuainetta ja vettä. Monista kokeilluista ja testatuista vaahtoajista “Fairy” on osoittautunut miellyttävämmäksi käyttää.

Sitten alan töihin niin että hiki lentää ja pesusienen avulla puhdistan koko pyörän ja lopuksi aiemmin öljyiset pinnat. Ja tietenkin huuhtelen. Kuten suihkussa käyminen, eikös niin.

Jarrulevyjen pesuun olen käyttänyt harjaa ja hankaan jarrupalat, kumin sivut, navat ja lopuksi takarattaat.

Yleisesti ottaen olen huomannut, että riippumatta siitä, kuinka hyvin peset, pyörä on silti pyyhittävä liinalla pesun ja kuivauksen jälkeen.

Sinänsä koko edellä kuvattu menettely pätee myös polkupyörien pesuun kesällä. Ainoa huomioitava asia on, että ei käytä kovaa painetta veden kanssa. Paineistettu vesi voi imeytyä laakereihin ja alkaa ruostuttaa.

pyörän huolto


Osa 2 – TÄYSHUOLTO

Säilytyksen yhteydessä puran etu- ja takapyörän navat, keskipyörän hammasrattaan ja kampiakselin laakerit samalla tavalla kuin tavallisesti, mutta poistan kaksi viimeistä samalla kertaa. Syy on yksinkertainen – voit käyttää paineilmaa rungon sisäpuolen kuivaamiseen, sillä sitä ei yleensä tehdä normaalin pesun ja huollon aikana. On myös hyvä idea ottaa satula pois, jotta voit puhdistaa koko rungon.

Laakereiden puhdistus ja rasvaus on erityinen toiminto, jossa laakereista poistetaan vanha rasva, pinnat puhdistetaan kiiltäviksi, laakerin osien laatu tarkastetaan ja, jos se on riittävää, kaikki käsitellään tuoreella, puhtaalla rasvalla. Jos jotkin osat ovat vaurioituneet tai kuluneet, ei anneta armoa – ne menevät uudelleenkäsittelyyn, ja uudet osat korvaavat ne.

Seuraavaksi tarkastan vaijerien ja renkaiden laadun. Useimmiten nekin näkevät pihdit huollon aikana.

Myös jarrupalat.

Pyörästä irrotetut osat tulee voidella hyvin ennen takaisin panemista, jotta ne säilyvät hyvässä kunnossa. 

Tietenkin tarkastan myös pinnojen kunnon ja säädän vaihteita.

Lopuksi pyyhin liinalla koko kootun ja huolletun pyörän, jotta työmaalle jääneet sormenjäljet saadaan poistettua.

Kun pyörä on puhdas, suosittelen käyttämään kiillotusaineita (Bike shine). Sitä voi suihkuttaa koko pyörän päälle ja sitten kiillottaa.

Voit täyttää renkaat suurimpaan sallittuun paineeseen asti (joka on yleensä ilmoitettu renkaan kyljessä), jotta ne kestävät kevääseen asti. Sitten pyöräsi on valmis pakattavaksi/varastoitavaksi.

Kysymys kuuluu, kannattaako huolto tehdä kotona? Vastaus on ei. Mekaanikot ovat syksyllä ja talvella alityöllistettyjä. Kauppiaat ovat pureskelleet kyntensä irti kuluvan kuukauden Excel-taulukkoa katsellessaan ja laskeneet huoltopalvelunsa hintoja – luota ammattilaisiin! Täydellinen huolto kestää 2-4 tuntia. Ei-ammattilainen käyttää moninkertaisen ajan ja voi miettiä kannattaako 80-100 euron säästön vuoksi poistua sivistyksen parista koko päiväksi tuskaillessaan hommassa? Vai pitäisikö graafinen suunnittelija, opettaja tai bussikuski mieluummin kiinni omasta leipätyöstään?

Jos olet kuitenkin kiinnostunut, voit tietenkin tehdä sen itse. Me kaikki mekaanikot aloitimme aikoinaan uteliaisuudesta.


Osa 3 – SUOJAUS/VARASTOINTI

Parhaat olosuhteet polkupyörän säilytykseen on tyhjä, kuiva, lämmin, pimeä, pölytön jne. tila. Ilmeisesti useimmilla meistä ei ole sellaista. Mutta ei se ole maailmanloppu!

Jos sinun on pidettävä pyörääsi avoimella parvekkeella, mieti, miten suojaat ystäväsi kastumiselta. Itse etsisin mahdollisimman ison muovipussin, johon pyörä kääritään ja joka teipataan kiinni.

Jos säilytät pyörän lukollisessa ja pienessä kellarikomerossa, suosittelen, että irrotat polkimet ja ohjaustangon ja yrität sitten kiinnittää pyörän seinään mahdollisimman alas. Silloin perheenjäsenet pääsevät käsiksi talviperunoihin, kurkkuihin ja muuhun ilman, että heidän tarvitsee raksuttaa pyörää. Tällaisessa tilanteessa yrittäisin itse pakata pyörän kuplamuoviin. Se auttaa myös suojautumaan siltä, että jotain kovaa putoaa ja päättää ottaa osumaa hyvään ystävääsi, ennen kuin se lopulta pysähtyy.

Jos pyörää on pidettävä tilassa, jossa on jyrsijöitä (meillä rotat lainasivat kuokan eivätkä koskaan tuoneet sitä takaisin, muistatko?), pitäisin pyörää sellaisenaan, ilman että siitä irrottaa mitään. Älä huoli – rotat saattavat ottaa kuokan, mutta eivät oikeastaan pidä pyörästä eivätkä juurikaan kokeile sitä. Satulat ja muut pehmeät esineet voivat joutua uhriksi, mutta siihen ei ole olemassa hyvää suojauskeinoa. Ne käyttävät pyörän pintaa omana uuninaan juostessaan ympyrää, mutta se ei ole suuri ongelma ilmaston lämpenemisen rinnalla. Miksi suosittelen olemaan pakkaamatta? Uteliaisuus ajaa nämä elukat pureskelemaan pakkausta  ja lopulta ehkä rakentamaan oman kiinteistönsä pussiin.

Ainoat olosuhteet, joista pyörä ei oikein pidä, ovat vuorotellen kuuma ja kylmä. Niinpä vuoristosta aavikolle kulkevan seikkailijan ei pitäisi pitää pyörää matkailuautossaan reissun aikana, jotta pyörän sisälle ei muodostuisi kondensoitunutta vettä.

Kun olet kaiken tämän tehnyt, voit olla jokseenkin varma siitä, että kevään ensimmäinen pyöräreissu onnistuu vain renkaat pumppaamalla!

Kerää kilometrejä niin paljon kuin voit. Ja kun et enää pysty, lue tämä teksti alusta alkaen!

Andres Lekko,
Velomarketin pyörähuollon päämekaanikko.