Syksy on ohi, ja sade on hiljalleen vaihtumassa lumeen. Lumen saapuessa monet ihmiset laittavat pyöränsä talvitalliin odottamaan kevättä, kun lumi ja jää ovat sulaneet. Ihmiset eivät useinkaan tule ajatelleeksi, että talvella voi pyöräillä. Tai ihmiset uskovat virheellisesti, että talvivarusteet ovat kalliita ja vaikeasti hankittavia, ehkä jopa, että tarvitaan erilainen pyörä. Ne, jotka haluaisivat ajaa talvella, eivät välttämättä tiedä paljonkaan talvivarusteista tai -huollosta. Esimerkiksi, että myös polkupyörille on olemassa talvirenkaita, joissa on nastat!
Velomarket-tiimi haluaa nopealla ajelulla jättää epäilykset ja epäröinnit kauas taakseen sekä rohkaista ja vakuuttaa lukijat siitä, että pyöräily voi olla erittäin nautinnollista myös talvella. Tarjoamme opastusta ja tietoa siitä, miten valmistautua talviajoon – mitä talvivarusteita pyörä ja ajaja tarvitsevat ja miten pyörää huolletaan.
Jos emme ole tämän blogikirjoituksen lukemisen jälkeen vieläkään vakuuttaneet sinua talviajamisen virkistävistä eduista ja haluat antaa kaksipyöräiselle ystävällesi talvitauon, Velomarketin mekaanikko opastaa sinua: ”Miten valmistelen pyörän ennen talvisäilytykseen laittamista?” .
Vaatteet
Oikean vaatetuksen valinta, eli se, pukeudutaanko lämpimästi vai kevyesti, on yksilöllisen kokeilun ja erehdyksen asia. Vaatetus riippuu täysin ratsastuksen luonteesta – kestosta, intensiteetistä ja lämpötilasta. Ihmiset luulevat virheellisesti, että koska talvella ulkona on hyvin kylmä, on täysin järkevää pukeutua lämpimästi ja asianmukaisesti. Itse asiassa sinulla alkaa olla liian lämmin! Loppujen lopuksi pyöräily on fyysinen aktiviteetti, aivan kuten hiihtäminenkin, ja kaikki hiihtoon perehtyneet tietävät jo, että pukeutumisessa ei ole mitään järkeä. Painota mieluummin tuulenpitäviä vaatteita, jotta tuuli ei jäähdytä sinua liian nopeasti. Tuuli on suurin lämpöhäviön lähde, ja kun pyöräilet, aiheutat väistämättä tuulta.
Jos olet lähdössä pidemmälle matkalle, voit pukeutua lämpimästi heti alussa, jolloin voit ottaa mukaan vähemmän vaatteita ja laittaa ne tarvittaessa reppuun. Tai ota jotain kaiken varalta. Jos ajomatka on kaupunkimatkan mittainen ja lyhyt, erityisiä urheiluvaatteita ei tarvita. Vaatekaapissasi jo olevat vaatteet riittävät luultavasti.
Urheilullisessa ajossa kerrospukeutuminen on tärkeintä. Käytä useita vaatekerroksia, sillä se pitää sinut lämpimänä. Luonnonvilla on parasta, mutta on olemassa myös hyviä synteettisiä materiaaleja. Päällysvaatteiden on oltava vedenpitäviä ja tuulenpitäviä. Pyöräilyn erikoisvaatteet ovat edestä tuulen- ja vedenpitäviä ja takaa hengittäviä ja kosteutta siirtäviä. Saatat myös käyttää kahta tai kolmea paria sukkia, joista ohuemmat ovat aina sukan alla.
Varpaat ja KÄDET ovat paikkoja, jotka kylmenevät helposti. Laboratoriokäsineet ovat lämpimämmät kuin lapaset, koska ne pitävät sormet yhdessä ja pitävät ne lämpimämpinä. Pyörän tuntuma ajettaessa ei kuitenkaan ole yhtä hyvä kuin rystysillä.
Pidä jalkasi kuivina ja lämpiminä villasukilla tai villasekoitteisilla sukilla ja mukavilla tuulenpitävillä saappailla.
Pään pitäminen lämpimänä on tärkeintä, sillä noin 10 % kehon lämmöstä haihtuu pään kautta. Saatavilla on kypärämyssyjä, jotka ovat riittävän ohuita ja saumattomia. Myös muut hatut, joissa on pienemmät silmukat, toimivat hyvin. On tärkeää, että kypärä on mukava ja että se sopii. Kypärät voidaan säätää juuri sinulle sopiviksi hattusi paksuuden mukaan.
Normaali huivi tai puskuri sopii NÄO:n peittämiseen. On olemassa myös erityisiä tuulenpitäviä naamareita, jotka pysyvät paremmin päässä. Loukku tai puskuri voi helposti painua alas ja aiheuttaa häiriötä ajon aikana. Silmien suojaamiseen soveltuvat monenlaiset urheilulasit tavallisista aurinkolaseista suuriin urheilulaseihin, joissa on hihnat pään takana.
Pyörävarusteet
Polkupyörien REHVIVAL on melko korkea. Talvirenkaissa on syvempi kuvio, ja saatavilla on myös nastarenkaita. Tällöin on tärkeää tietää, mitä tietä käytetään eniten, onko se päällystämätön tie, joka on usein liukas ja jäinen, vai kaupunkitie, joka on yleensä puhdas. Syväkuvioiset renkaat auttavat sinua ajamaan lumessa. Nastoista on apua vain silloin, kun rengas joutuu kosketuksiin jään kanssa – tavallinen kumi liukuu hyvin, mutta nastat juuttuvat jäähän ja estävät pyörää liukumasta. Asfaltilla taas on liukkaampaa nastoilla kuin ilman, koska nastat eivät pääse tunkeutumaan tien pintaan. Jos tieolosuhteet muuttuvat jatkuvasti, olisi parasta käyttää renkaita, joissa nastat ovat renkaan sivuilla eikä renkaan poikki. Näin renkaalla on parempi pito asfaltilla, ja jos rengas on jäässä, sivunastat tarttuvat edelleen jäähän ja estävät liukastumisen. Vielä yksi tärkeä seikka – talvirenkaissa on oltava alhaisempi paine, eli renkaista on poistettava hieman ilmaa. Tällöin kumi painuu laajemmalle ja kosketuspinta maahan on suurempi, joten pito on parempi.
PORILOADIT ovat välttämättömiä märällä, liukkaalla ja lumella. Tehokkaimpia ovat epäilemättä pitkähuokoiset levyt. Tässä on yksi asia, jota on syytä varoa – kun lumi/sohjo kerääntyy pyörän sivulle, se voi alkaa hankautua puuterilautoja vasten. Tämä puolestaan vie vauhtia pyörältä, kun pölynsiepparit muuttuvat renkaiden pyyhkimiseksi, mikä on mukavaa, mutta toimii myös jarruna. Yhteenvetona voidaan todeta, että lokasuojat on asennettava/asennettava riittävän kauas renkaasta, jotta lumi ei pääse juuttumaan niiden väliin.
POLKUPYÖRÄVALAISIMET ovat talvella välttämättömiä paitsi illalla myös päivällä, sillä päivällä on usein melko pimeää. Vilkkuva valo on helpompi havaita kaukaa, ja takavalo voi olla vilkkuvassa tilassa (joka ei myöskään kuluta paristoja yhtä paljon kuin vakiovalo). Varmista aina, että akut on ladattu täyteen, sillä ne tyhjenevät nopeammin kylmällä säällä. Mukana voi olla myös varaparisto tai ladattava akku. Kypärässäsi kannattaa olla otsalamppu ja repussasi esimerkiksi takavalo, jotta voit joka tapauksessa ottaa valot mukaan lämpimään huoneeseen. Heijastin polkimissa ja erityisesti pyörän pyörissä auttaa kuljettajia havaitsemaan sinut. Heijastavat elementit ovat erittäin hyödyllisiä myös vaatteissa. Tärkeintä on olla selvästi näkyvissä muille tienkäyttäjille, erityisesti kuljettajille.
Matkatavaratelineeseen tai ohjaustankoon kiinnitettävät pyörälaukut ovat erittäin käytännöllisiä, sillä sinun ei tarvitse kantaa esimerkiksi reppua. Niille, joille reppu on mukavin vaihtoehto, on kuitenkin olemassa reppuja, jotka kiinnitetään repun runkoon eivätkä ne näytä lainkaan pyörälaukulta. Voit aina laittaa sadesuojan laukun päälle, jotta sade, räntäsade, lumi ja lika pysyvät poissa.
Pyörän hoito
Jos mahdollista, säilytä pyörä aina viileässä paikassa. Jatkuva miinus- ja plusasteiden vaihtelu, veden jäädyttäminen ja sulattaminen eivät toimi hyvin pienille osille. Tiedät, että vesi laajenee jäätyessään. Sisätiloissa sulanut ja pienempiin halkeamiin päässyt vesi jäätyy ja paisuu ulkona pakkasessa ja kuluttaa liikkuvia osia. Jos sinulla ei ole suojaa, laita pyöräsi päälle suojus, sillä sää on usein vaihteleva, ja plus- ja miinusasteissa on aina vaihtelua. Näin pyöräsi ei kastu tai hautautuisi lumeen turhaan. On myös mukavampaa, jos pyöräsi on kuiva, puhdas ja aina valmiina lähtöön.
Jos ketju on kuiva ja voitelematon, sekä ketju että hammaspyörät kuluvat nopeasti. Asianmukaisella hoidolla ne kestävät monta kertaa pidempään. On tärkeää käyttää oikeita hoitotuotteita. Varmista, että käytät polkupyörille tarkoitettua ketjuöljyä, sillä sen viskositeetti on pyörälle sopiva – se ei kerää liikaa roskia/likaa eikä peseydy pois sateessa. On olemassa ketjuöljyjä erityisesti sateeseen ja kylmään. Valikoima on laaja, ja talvella kannattaa käyttää ketjuöljyä, joka on juuri sopiva sateeseen ja pakkaselle. Katso Velomarketin blogikirjoitus, jossa tarkastellaan tarkemmin pyörän huoltoa. ”Miten pyörääsi hoidetaan syksyllä ja talvella?” .
Ajaminen liukkailla teillä
Pehmeässä maastossa sekä lumessa ja sohjossa on helpompi ajaa, kun rengas on pehmeämpi. Tämä tarkoittaa, että renkaan ilmat on laskettava hieman. Näin renkaan pito maassa on vahvempi, eikä pyörä pääse pyörimään tai liukumaan yhtä helposti.
Nopeus ei sinänsä ole vaarallista lumella ja jäällä ajettaessa, vaan äkilliset liikkeet, jotka voivat aiheuttaa kaatumisen. Kiihtyvyyden ja jarrutuksen on oltava tasaista. Kääntyessäsi hidasta vauhtia tai ota isompi käännös ja yritä pysyä suorassa – älä kallistu liikaa sivulle.
Kultainen sääntö on, että älä ole liian kireä, älä ylireagoi. Talvella lumipeitteisillä vaunuilla ajettaessa käy aina niin, että etu- tai takapyörä luistaa ja tekee äkillisen nykäyksen. On tärkeää, että olet rento ajaessasi, sillä silloin on paljon helpompi sopeutua jyrkkiin kuoppiin ja säilyttää tasapaino. Jos jarrutat, ei ole tarvetta yliohjaukseen. Pyörä liukuu todennäköisesti koteloonsa ja pysyy siellä, ja pyörä liikkuu mukavasti eteenpäin. Kun olet rentoutunut, olosi on parempi ja tiedät, missä tilanteessa sinun on puututtava asiaan. Tunne tulee tietysti harjoituksen myötä, mutta ei ole syytä luovuttaa heti, jos ensimmäiset ajokerrat ovat hyvin kuoppaisia. Talvella on lunta ja jäätä.
- Talvella rengaspaine voi olla alhaisempi, eli rengas voi olla tyhjentynyt ja pehmeämpi. Näin saat paremman kosketuksen ja pidon maahan.
- Aja pienemmällä vaihteella.
- Laske satulaa alemmas, jotta jalkojen laskeminen on helpompaa. Tämä estää mahdolliset kaatumiset, jos tasapaino heikkenee.
- Pidä polkupyörän valot aina päällä, myös päivällä.
- Jaa paino mahdollisimman tasaisesti, kun käytät pyöräkasseja, koreja jne.
Ajaminen kaupungissa
- Huomaa, että ajaminen vie enemmän aikaa!
- Aja ennakoitavasti!
Pyörätiet voivat kadota lumen alle tai kapeutua sen mukaan, mihin lunta voidaan työntää auralla. Tien reunoista voi siksi tulla kuoppaisia ja kätkeä sisäänsä kovia lumi- tai jäälaikkuja. Autojen ja muiden pyöräilijöiden renkaiden jäljet voivat myös olla jäisiä ja luoda teräviä, syviä uria. Siksi ei ole järkevää ajaa samaa nopeutta kuin kesällä ja syksyllä. Enää ei ehkä olekaan niin helppoa ajaa joka puolelta yli ja läpi ja ennakoida aina odottamatonta.
Ole varovainen risteyksissä, aja tasaisesti ja ole tietoinen siitä, että autot eivät aina pysähdy nopeasti ja saattavat liukua eteenpäin. Kuljettajat ovat kuitenkin talvella yleensä varovaisempia eivätkä aja niin paljon ylinopeutta. Fiksuinta on ajaa niin, että muut tienkäyttäjät voivat ennakoida liikkeesi ja vaihteesi.
Aina on mahdollista, että toinen reitti on parempi talvella. Muista tutustua paikallisiin teihin ja valita eri reitti, vaikka se olisi aita. Näin voit löytää rauhallisemman reitin ja ehkä jopa nopeamman.
On käynyt ilmi, että kaksipyöräistä ystävääsi ei tarvitse lukita vajaan tai kellariin koko hienoksi kaudeksi. Toivottavasti pystyimme esittelemään sinulle talvipyöräilymahdollisuuksia ja hyödyllisiä vinkkejä, jotka kannustavat sinua jatkamaan pyöräilyä talvella! Jos sinulla on kysyttävää polkupyörävarusteista tai muusta, ota rohkeasti yhteyttä Velomarket-tiimiin.