Ottaa yhteyttä

Tööstuse 43, Tallinn, Viro
Myymälä: +372 508 3309
Työpaja: +372 5301 8568

Tähesaju tee 31, Tallinn, Viro
Myymälä: +372 5885 7752
Työpaja: +372 5301 6938

info@velomarket.fi

Yleistä tietoa: +372 508 3309

Kevään lämpimällä ja kuivalla säällä haluat mennä ulos nauttimaan raikkaasta ilmasta ja auringonpaisteesta pitkän ja pimeän talven jälkeen. Nyt on aika hakea kaksipyöräinen ystäväsi varastosta ja lähteä ajelulle. Ennen liikkeelle lähtöä kannattaa kuitenkin tarkistaa, että pyörä on toimintakunnossa ja tarvittavat turvavarusteet saatavilla.

Tärkein rooli turvallisuudessa on kypärällä. Vaikka kypärä on pakollinen vain alle 16-vuotiaille lapsille, sitä suositellaan vahvasti kaikille pyöräilijöille. Australiassa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että 43 % kevyiden kuorma-autojen kuljettajien kuolemaan johtaneista onnettomuuksista johtui päävammoista. Siksi on tärkeää suojata päätäsi kevyessä liikenteessä.
Mutta pelkkä kypärä ei riitä. Jotta kypärä olisi hyödyllinen ja suojaa sinua, useiden edellytysten on täytyttävä; oikea koko ja käyttäjälleen oikea malli ja tyyppi. Valinnan yksinkertaistamiseksi hahmotellaan, mitä tulee ottaa huomioon sopivaa kypärää valittaessa.

 

 

Kypärän tyypit

Riippuen siitä, oletko aloittelija vai kokenut ajaja, sinun on valittava ajotyyliisi sopiva kypärä turvallisen ajon varmistamiseksi. Sopimaton kypärä ei vain tee oloasi epämukavaksi, vaan on myös vaarallinen onnettomuuden sattuessa. Valitse siis päänsuoja, joka sopii ajotottumuksiisi, jotta voit nauttia turvallisesta ja mukavasta matkasta. Urheilupyöräilykypärää ei tarvitse käyttää jokapäiväisessä rauhallisessa kaupunkiajossa. Seuraavat ovat kolme yleisintä tyyppiä.

 

Maasto- ja retkeilykypärä

Off-road-kypärät ovat suurempia ja tiukempia, ja ne peittävät päätäsi enemmän kuin muut kypärät. Syynä on se, että maastossa ajettaessa kaatuu yleensä mihin tahansa suuntaan – eteenpäin, selälleen, sivuttain – toisin kuin esimerkiksi ajettaessa tiellä, jossa tavalliset putoamiset ovat eteenpäin. Siksi kypärässä on suurempi peitto, jotta pää on mahdollisimman hyvin suojattu kaikista suunnista tulevilta iskuilta, erityisesti niska ja ohimo.
Off-road-kypärän tuuletusaukot on suunniteltu jäähdyttämään alhaisemmilla nopeuksilla. Niissä on suurempia ja vähemmän tuuletusaukkoja, mikä tarkoittaa, että niissä on myös korkeampi melutaso, varsinkin nopeammin ajettaessa.
Off-road-kypärissä on yleensä myös visiiri tai “nokka” suojaamaan pölyltä, lialta ja auringolta sekä hyönteissuojaus tuuletusaukkojen edessä.


Tiekypärä

Suurin osa tiellä kaatumisista on eteenpäin. Siten kypärät on suunniteltu suojaamaan pään etuosaa ja sivuja. Tiekypärät ovat kevyempiä, ja niissä on enemmän tuuletusaukkoja, jotka jäähdyttävät suurilla nopeuksilla. Monet tiekypärät on valmistettu hiilikuitukomposiitista, joka on vahvempi ja kevyempi materiaali kuin monet erilaiset muovit. Monet uusimmista malleista on suunniteltu tarjoamaan kypärä, jossa on huolellisesti harkitut tuuletusaukot ja pienempi ilmanvastus, jotta pääsi ei ylikuumene raskaan ajon aikana. Kypärässä ei yleensä ole visiiriä tai “nokkaa” aurinkoa varten. Tiellä pyöräilijän asento on enemmän eteenpäin, pää alaspäin, ja visiiri yksinkertaisesti peittää ajajan näkökentän.
Kevyimmät kypärät voivat painaa alle 200 grammaa, mutta ne ovat myös tavallista kalliimpia. Kypärän aerodynaamisiin ominaisuuksiin kiinnitetään suurta huomiota, jotta ilmansulku on mahdollisimman alhainen. Kypärät ovat siksi paljon sileämpiä ja niissä on vähemmän tuuletusaukkoja.

Maailman kevyimmän kypärän on kehittänyt italialainen tuotemerkki Limar. Ultralight + -malli on ollut tuotannossa jo useita vuosia, mutta sillä on edelleen suuri kysyntä sen äärimmäisen keveyden vuoksi – M-koko painaa 175 g ja L-koko 210 g. Velomarketista löytyy myös Limar Ultralight + -malli, jolla on edelleen maailman kevyimmän kypärän ennätys!

Limar sponsoroi pitkäaikaisia ammattilaispyöräilyjoukkueita, kuten Astana-Premiere Tech (vuodesta 2017) ja Gazprom-RusVelo (vuodesta 2019). Molemmat tiimit työskentelevät yhdessä kehittääkseen kypäriä suunnittelusta testaukseen. Ultralight + -kypärät ovat vaikuttaneet tiimin jäsenten hyvien tulosten saavuttamiseen. Limaria käytetään myös Tour de Francessa – ammattipyöräilijöille tarjotaan aina parhaista paras yhdistämällä aerodynamiikka, ilmanvaihto, paino ja turvallisuus.


Kaupunkiajo, päivittäinen ajo

Tähän tarkoitukseen suunnitellut kypärät ovat rakenteeltaan ja toiminnaltaan paljon yksinkertaisempia. Koska ajajan nopeus on pienempi ja tavoitteena ei ole intensiivinen urheilu, ei tarvitse huolehtia esimerkiksi ilmanvastuksen pienentämisestä. Näissä kypärissä on pienempi määrä tuuletusaukkoja, yksinkertaisempi ulkonäkö ja vähemmän urheilullisuutta.
Velomarketista löytyy laaja valikoima Nutcase-kypäriä, jotka on suunniteltu jokapäiväiseen kaupunkiajoon. Nutcase-kypärät näyttävät erittäin trendikkäiltä ja mukavilta.

 


Kypärän rakenne ja turvallisuusstandardit

Kypärän tarkoitus on suojata pyöräilijän kalloa ja aivoja onnettomuuden sattuessa. Oikea kypärä haihduttaa iskuvoiman ja säästää ajajan mahdollisimman tehokkaasti vakavalta aivotärähdykseltä ja traumalta, se suojaa jopa ihmishenkiä.

Kypärä koostuu kolmesta osasta:

  • päällimmäinen vahva suojakuori – suojaa kypärän vuorta teräviltä pistoilta ja repeytymisiltä. Sileä kuori liukuu paremmin maassa, eikä tartu helposti, mikä estää teräviä nykäyksiä, jotka vahingoittavat kaulaa.
  • pehmeä vuori – imee iskuvoiman vähentäen aivovaurioita.
  • kiinnityshihna leuan alla – jotta kypärä pysyy tukevasti päässä onnettomuushetkellä.

Kypärät on valmistettu polystyreenistä, joka haihduttaa iskuvoiman kypärän sisällä voimakkaan iskun sattuessa. Koska itse vaahtomateriaali on pehmeää, sen ympärillä tulee olla vahva pintakuori. Tämä kuori on sileä, mikä mahdollistaa kypärän liukumisen pintaa pitkin, jotta kypärä ei juutu johonkin. Tämä estää mahdollisia niskavaurioita. Suurin osa ulkokuoresta on muovia, mutta on myös kalliimpia kypäriä, joiden ulkokuori on valmistettu hiilikuitukomposiittimateriaalista – se on vahvempi ja kevyempi kuin muovi.


Turvallisuus

Kuinka tarkistaa kypärän turvallisuus? Kypärän sisällä on vastaava tarra – korkealaatuinen kypärä on ehdottomasti merkitty CE EN1078 -merkillä. Lisäksi on muita tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa kypärän valintaan.

MIPS-järjestelmä

Onnettomuudet ovat osoittaneet, että vaikka kypärän ja pään vauriot näyttävät olevan vähäisiä, aivot voivat silti saada vakavia aivotärähdyksiä. Aivot eivät ole kiinni kallossa, joten niitä voidaan ravistaa kallon sisällä ja aivovaurion riski on suurempi. Uusi järjestelmä on kehitetty vähentämään voimakkaita iskuja ja ravistuksia – MIPS (Multi-directional Impact Protection System).

MIPS :ää käytetään yhä useammissa uuden sukupolven kypärissä. Kypärän vuoraukseen asetetaan “värähtelevä” kerros , joka antaa kypärän liikkua hieman päähän nähden ja vaimentaa iskuvoimaa entisestään. Vaikka MIPS-kerros liikkuu vain muutaman millimetrin kumpaankin suuntaan, sen vaikutus traumojen ja aivovaurioiden ehkäisyssä on merkittävä.

Seuraava minuuttivideo näyttää, kuinka MIPS-järjestelmä toimii:

Kypärän kehittäminen on iso ja kattava työ. Lazer-kypärän tuotepäällikön Audrey Yun mukaan uuden kypärän valmistaminen kestää vähintään vuoden. Tähän aikaan sisältyy luonnostelua, suunnittelua, 3D-mallien tekemistä, testausta, testikypärän valmistusta, vaatimustenmukaisuuden sertifiointia, kestävyystestien tekemistä ja graafista suunnittelua. Vasta kun kaikki edellä mainitut seikat on täytetty, voidaan harkita laajempaa tuotantoa. Kestää melkein kaksi vuotta tehdä turvallisempia ja tehokkaampia (ja kalliimpia) kypäriä.

Kuvassa kypärä, jossa on MIPS-järjestelmä sisäkuvassa

 

Kuinka valita oikea kypärä

On erittäin tärkeää, että kypärä on täsmälleen oikea, sillä silloin kypärä pysyy onnettomuuden sattuessa tukevasti päässä ja voi tarjota maksimaalisen suojan. Tässä on muutamia tärkeitä kohtia, joita tulee muistaa noudattaa kypärää valittaessa.

Koko

Kypärät jaetaan yleensä kolmeen suuruusluokkaan:

  • pieni (S)
  • keskikokoinen (M)
  • iso (L)

Tarkka koko vaihtelee kuitenkin valmistajasta toiseen näillä alueilla. Esimerkiksi M:n koko voi vaihdella merkistä toiseen. Kannattaa siis itse mitata pään ympärysmitta ja verrata mittojen suuruutta merkistä toiseen.

Mittaus tehdään pään leveimmästä kohdasta, noin kaksi senttimetriä kulmakarvojen yläpuolella.

Jos olet kahden koon välillä, valitse pienempi. Isompi on luultavasti liian iso, mutta pienempi pysyy paremmin päässä. Voit myös sovittaa pyöräilyhattua kypärän alle, jos kypärä on hieman liian suuri.

 

Vahvistus

Kypärä on ensin asetettava oikeaan asentoon päässä. Pääntuki ei saa vajota liian kauas eteen tai taaksepäin. Mittaa tätä varten kahden sormen leveys otsan kulmakarvojen yläpuolella – kypärän etuosan on pysyttävä tällä korkeudella.

Kypärän tulee pysyä päässäsi ilman leukahihnan apua, vaikka sitä joutuisi kallistamaan edestakaisin. Hihnat on suunniteltu estämään kypärää irtoamasta onnettomuuden sattuessa.

Monissa kypärissä on sisäinen säädettävä kiinnitysjärjestelmä, joka muodostaa ristikon pään ja kaulan ympärille. Tämä pitää kypärän turvallisempana ja mukavampana päässä. On kuitenkin tärkeää, että kypärä itsessään sopii pään muotoon, sillä pelkkä kiinnitysjärjestelmä ei riitä oikeaan suojaukseen. Kaikkien merkkien kypärät eivät välttämättä sovi kaikille. Italialaiset kypärät ovat yleensä kapeampia, amerikkalaiset kypärät pyöreämpiä. Pään ympärysmitta on helppo mitata, mutta voit selvittää vain kokeilemalla, sopiiko kypärä pään muotoon.

Leukahihnaa on säädettävä, kun kiinnitysjärjestelmää kiristetään. Yhden sormen tulee mahtua suljetun hihnan ja leuan väliin ja hihnojen tulee muodostaa V-muoto korvien ympärille. Molempien paikkojen tulee olla helposti säädettävissä ja tukevasti paikoillaan.

Kun kiinnikkeet on säädetty ja kiinnitetty oikein, avaa suusi. Jos sinusta tuntuu, että kypärä painaa kunnolla päätä vasten, niin kypärä on oikea. Jos kypärä ei osu päänauhaan, kiristä hihna. Tämä varmistaa, että kypärä pysyy päällä onnettomuuden sattuessa.

Varmista, että kypärä ei purista tai työnnä mihinkään. Jos näin on, kypärä ei ole kooltaan tai muodoltaan sopiva ja se on vaihdettava.

Jos käytät laseja, kokeile kypärää niiden kanssa, sillä kypärän muodosta riippuen lasit eivät välttämättä aina mahdu kypärän alle. Varmista, että kypärän kuori ja kiinnitysjärjestelmät eivät kosketa silmälasien kehyksiä.

Yhteenvetona – kypärää käytettäessä kaava pätee: 2V1

2 – Kun laitat kypärän päähäsi, varmista, että kypärä on kaksi sormea kulmakarvojen yläpuolella

V -hihnat on kiristetty niin, että korva on kahden hihnan välissä tai V-muotoinen

1 – yksi sormi mahtuu hihnan ja leuan väliin (kaksi sormea pienille lapsille)

Muista, että vaikka kypärä olisi sinulle kuinka hyvä, se ei hyödytä sinua, jos sitä ei ole kiinnitetty kunnolla.

Tässä on tiehallinnon lyhyt video, joka näyttää selkeästi kypärän käytön ja mitä muistaa:

 

Kypärät lapsille

Lasten kypärät eivät eroa aikuisten kypäristä. On kuitenkin joitain tärkeitä kohtia, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Kypärän tulee olla myös lapsille sopiva. Ajattelutapa on erittäin vaarallinen – jätämme tilaa kasvulle. Huonosti istuva kypärä ei tarjoa suojaa. Kypärää tulee käyttää toiminnan aikana ja sen aikana. Kypärää ei tarvitse käyttää, kun lapset harjoittavat muuta kuin ajamista. Pelin aikana kypärä voi takertua johonkin ja vetää hihnan liian tiukalle leuan alta esimerkiksi leikkikentän telineeseen tai puun oksaan. Lasten kypärissä on usein visiiri/nokka, joka suojaa silmiä auringolta, ja tuuletusaukot pään viilentämiseksi. Kypärät ovat säädettävissä monella tapaa. Joissakin on magneettikiinnityksellä varustetut olkaimet, mikä on lapselle mukavampaa käyttää. Valikoimasta löytyy upeita värillisiä kypäriä vauvoille ja hieman vanhemmille. Yli 6-vuotiaiden lasten kypärät ovat kuin aikuisten kypärät.


Kuinka huoltaa ja milloin vaihtaa?

Muista vaihtaa kypäräsi ensimmäisen onnettomuuden jälkeen. Iskun saanut kypärä ei ole enää kestävä, koska jopa suhteellisen pienellä iskulla kypärä halkeilee eikä ole enää turvallinen. Iskuja vaimentava sisäinen pehmustekerros on suunniteltu vain kertakäyttöön. Kestävämpi materiaali tekisi kypärästä kuitenkin liian raskaan.

Kypärillä ei ole tiettyä viimeistä käyttöpäivää, mutta monilla valmistajilla on suositeltu kypärän vaihtoaika. Jos kypärän väri on jo haalistunut tai kiinnityshihna rispaantunut, se on aikoja sitten muuttunut käyttökelvottomaksi. Vaikka itse pehmustemateriaali ei välttämättä vanhene, kypärässä on monia muita osia, jotka voivat kulua ja hajota ajan myötä, kuten liimat ja liuottimet.

Älä heitä kypärää pois turhaan. Valmistajien yhteinen kanta on, että useita kertoja viikossa käytetty kypärä tulee vaihtaa neljän-viiden vuoden välein riippumatta siitä, kuinka paljon kypärää on ravisteltu. Yksinkertainen sääntö on, että kypärästä on pidettävä huolta – älä heitä tai kolhi turhaan.

Puhdista päänsuoja säännöllisesti. Älä käytä vahvoja puhdistusaineita, tavallinen saippua ja pehmeä liina riittää. Pehmusteet voidaan irrottaa ja pestä erikseen.

Säilytä kypärää viileässä, kuivassa paikassa. Lämpimissä lämpötiloissa kypärän eri osat vanhenevat nopeammin ja muuttuvat hauraiksi (kuten liima). Kypäriä, joissa on näkyviä lämpövaurioita – “kuplittavaa” materiaalia, halkeamia, värimuutoksia tai valkaisua – ei saa käyttää.

Älä lainaa kypärääsi muille. Sinun on tiedettävä tarkasti, miten kypärää on käytetty ja onko se saanut suuren iskun. Sinun on varmistettava, että päänsuoja on edelleen käyttökelpoinen.

Toivottavasti sait yleiskatsauksen erilaisista kypäristä ja vinkeistä ja tärkeimmän turvakumppanin valitseminen on nyt paljon helpompaa. Velomarketista löytyy kypärät urheiluun ja arkeen, niin isoimmille kuin pienimmillekin. Tule käymään, autamme mielellämme!