Cyclocross-pyörät ovat nykyään entistä vähemmän yleisiä ja tunnetaan muista polkupyöristä. Pyörän suosio on kuitenkin pikkuhiljaa kasvussa, ja tarkastelemme tarkemmin mitä cyclocross ja cyclocross pyörä ovat.
- Mikä on cyclocross?
- Cylocross-pyörä sopii kaikille!
- Mikä on cyclocross-pyörä?
- Mitä cyclocross-pyöriä on saatavilla ja miten löytää sopiva?
Mikä on cyclocross?
Cyclocross aloitettiin Euroopassa 1900-luvulla ja sen tarkoitus oli pitää kuntoa yllä talviaikaan. Kilpailujamatkat olivat kaupungista kaupunkiin, ja päästäkseen maaliin ensin sai käyttää oikotietä tai pyöräillä vaikka peltojen, puutarhojen ja muidenlaisten esteiden yli tai läpi. Jokaisen oli arvioitava kykyjään ja reittejä ja päätettävä, pääsikö perille nopeammalla vauhdilla vai lyhyemmällä reitillä.
Cyclocross on urheilulaji, jota harrastetaan myös Virossa. Kilpailuja järjestetään ympäri maailmaa, mutta se on silti suosioltaan muita pyöräilylajeja jäljessä. Ehkä on aika tuoda tämä hauska ja intensiivinen urheilulaji laajemmalle yleisölle.
Kausi alkaa, kun muut pyöräilylajit ovat loppumassa – eli syyskuusta marraskuuhun. Cyclocross on tällä hetkellä nopeimmin kasvava maastourheilu. Aluksi se muistuttaa maastourheilua, mutta on luonteeltaan paljon monipuolisempaa ja ehkä hauskempaa. Kilpailijat eivät ole samassa ryhmässä, ja vauhdissa vain taivas on rajana ja kilpailijoilla on hauskaa.
Kilpailuun käytetty aika on melko lyhyt, vain noin tunnin verran. Urheilijoiden vauhti on aina korkea. Kilpailun reitti on tekninen ja monipuolinen; esteitä, portaita, hiekkamaata, likaa, rinteitä, jyrkkiä nousuja ja paljon muuta. Radan ylityksessä vaaditaan taktista suunnittelua ja kätevyyttä. Sinun on usein päätettävä, ajatko pyörällä vai käytätkö pyörää!
Lyhyt video antaa hyvän kuvan siitä, miltä cyclocross-urheilu näyttää:
Cylocross-pyörä sopii kaikille!
Ennen kuin puhumme lisää cyclocross-pyörästä, on tärkeää huomata, että cyclocross-pyörä sopii kaikille, koska se on niin monipuolinen ja helppo muokata.
Pystysuorempi ajoasento on mukavampi ja pyörät ja renkaat on suunniteltu kestämään paljon iskuja. Yhä enemmän cyclocross-pyöriä valitaan niiden monipuolisuuden vuoksi. Se sopii jokapäiväisille työmatkoille ja aktiivisempaan aggressiiviseen työmatkaan. Voit lisätä kaikki tarvikkeet lokasuojasta tavaratelineeseen.
Syksustä kevääseenkään pyörää ei tarvitse piilottaa, sillä cyclocross-pyörä kulkee kauniisti läpi lumen, sohjon ja mudan. Pyörä, jonka akseliväli on pidempi kuin maantiepyörän, on helpompi hallita paremmin liukkaalla ja mäkisellä tiellä, ja syvä renkaan kulutuspinta tekee tiellä pysymisestä turvallisempaa.
Se on ihanteellinen valinta myös amatööriurheilijoille, sillä silloin ei tarvitse ostaa useita erilaisia pyöriä. Sinun tarvitsee vain vaihtaa pyörään kapeat renkaat tiekäyttöön, leveämmät renkaat maastoajoon. Lisävarusteissa löytyy retkeilyyn esimerkiksi runkolaukut, matkatavaratelineet, valot, pullontelineet ja paljon muuta.
Koska cyclocross-pyörä on suunniteltu käsittelemään enemmän tai vähemmän kaikkea, sillä ei ole erityispiirteitä kuten muilla pyörätyypeillä. Samalla tämä on cyclocross-pyörän iso plussa ja syy siihen, miksi se on saavuttamassa suosiota eri pyöräilijöiden keskuudessa.
Mikä on cyclocross-pyörä?
Cyclocross-pyörät ovat pohjimmiltaan kehitystä maantiepyöräilyssä, ja useimmat polkupyörävalmistajat valmistavat niitä erillisenä mallisarjana. Nämä pyörät on suunniteltu kattamaan urheilullinen rata, jossa on monenlaista maastoa ja monia esteitä. Rata on erittäin tekninen ja pyörän on voitettava kaikki esteet.
Ensi silmäyksellä ne näyttävät maantiepyöriltä. Samankaltaisesta ulkonäöstään huolimatta maantiepyörillä ja cyclocross-pyörillä on useita eroja. Runko on lyhyempi ja korkeampi, ohjaustanko korkeampi ja ajajan asento on pystympi. Cyklocrossissa ei tarvitse huolehtia ilmanvastuksesta, sillä nopeus on paljon pienempi. Tämä asento antaa kuitenkin paremman hallinnan pyörään, mikä on tarpeen poikkileikkauksissa. Haarukassa on enemmän tilaa renkaille kerääntyvälle mudalle, jotta jatkuva mudan raapiminen ei hidasta ajoa.
Cylocross-pyörässä on maantiepyörän rakenteen ja aerodynamiikan etuja, mutta niihin voidaan asentaa leveämmät renkaat ja runko, lokasuojat ja muut varusteet. Ne ovat riittävän vahvoja kestämään iskuja ja nyrjähdyksiä ajettaessa mäkisessä maastossa.
Vaihteita on vähemmän, koska jatkuvasti muuttuvassa maastossa ajettaessa ketju ja vaihteet ovat raskaasti kuormitettuja ja ketjua on helpompi huoltaa, jos komponentteja on vähemmän. Cyclocrossin ei myöskään tarvitse saavuttaa suuria nopeuksia. Komponenttien puute tarkoittaa myös sitä, että pyörä on luotettavampi. Usein edessä on vain yksi vaihde, eli ei ole etuvaihtajaa, joten ketjua voidaan kiristää voimakkaammin. Tämän seurauksena pyörä on kevyt ja ketju pysyy paremmin ajon aikana.
Jos cyclocross-pyörä on tarkoitettu maastoajoon, mitä eroa on tällä maastopyörällä ja sorapyörällä ?
Maasto- ja sorapyörissä on leveämmät renkaat, enemmän vaihteita ja ne on suunniteltu ajamaan pidempiä matkoja. Cylocross-pyörä on suunniteltu kulkemaan kovempien paikkojen läpi.
Cyclocross-pyörissä on aggressiivinen ajoasento, lyhyt akseliväli ja korkea keskiajo – maastossa ajettaessa on tärkeää, että polkemiseen on tilaa, jotta et jää jumiin tai puiden juurien väliin kiinni. Esteiden ohittaminen ja kaarreajo on myös helpompaa lyhyemmällä akselivälillä. Samaan aikaan sorapyörät varmistavat vakaamman ajon pidempien akselivälien ja matalamman keskiajon ansiosta. Rengaskuvio on syklocross-pyörällä syvempi kuin maastopyörällä, mutta renkaan leveys on pienempi.
Cyclocross-pyörät on suunniteltu kestämään intensiivisempää käyttöä ja iskuja, ylittämään minkä tahansa maaston – tiet, mudan, metsätiet, lumisohjon. Tiellä se on nopeampi kuin maastopyörä. Maastossa se on nopeampi kuin maantiepyörä. Tällä pyörällä voit ajaa missä tahansa. Maantiepyörää pidempi akseliväli ja pystysuorampi asento tarjoavat enemmän vakautta epätasaisilla ja liukkailla teillä, joilla on vähemmän pitoa. Siksi tämä pyörä valitaan yhä enemmän jokapäiväiseen ajoon.
On turvallista sanoa, että cyclocross-pyörä tekee jokaisesta taitavamman ajajan. Taitoa tarvitaan ajettaessa niin turvella, mudalla, soralla kuin puiden juurilla, ja se onnistuu cyclocross-pyörällä.
Mitä cyclocross-pyöriä on saatavilla ja kuinka löytää itsellesi sopiva?
Myös näihin pyöriin kuuluu hyvin eri hintaluokkien pyöriä. Katsotaanpa tarkemmin markkinoiden vaihtoehtoja ja kuinka löydät itsellesi parhaiten sopivan.
Cyclocross-pyörät ovat monipuolisia, mutta toiset ovat enemmän kilpailemiseen, toiset esimerkiksi arkeen. Jotkut voidaan varustaa erittäin leveillä renkailla. Sinun on mietittävä, missä ja miten ajat eniten. Jos mieltymyksiä ei ole, on viisasta ottaa pyörä, joka on mukava kaikkialla. Ei ole mitään järkeä valita kilpapyörää, jos on kätevämpiäkin vaihtoehtoja.
Kevyt runko, vahvat pyörät ja hyvät jarrut ovat tärkeimpiä. Levyjarrut ovat yleisimpiä ja yksi parhaista nopean jarrutustehon suhteen. On hyvin harvinaista löytää cyclocross-pyöriä muun tyyppisillä jarruilla. Hydrauliset jarrut ovat parhaita, mutta myös vaijerityö on hyvä.
Paras materiaali rungon valinnassa on hiilikuitu sen keveyden vuoksi. Kuitenkin kunnollinen alumiinirunko voi olla paljon parempi kuin halpa hiilirunko. Vahvat pyörät maksavat enemmän, mutta ne ovat myös kevyempiä ja niissä on puhkaisunkestävät ympärirenkaat.
Cyklocrossin pyörien vaihteiden määrä vaihtelee. Joistakin pyöristä on jätetty pois etuvaihtaja, mikä puolittaa vaihteiden määrän, mutta pitää asiat yksinkertaisena – huolto on helpompaa, pyörän paino pienenee ja ketjut pysyvät turvallisempana. Etu- ja takavaihtajalla varustetut pyörät sopivat raskaaseen ajoon vuoristoisessa maastossa.
Säännölliseen käyttöön tarkoitettu Cyclocross-pyörät ovat käytännöllisempiä. Niihin voidaan lisätä lisää varusteita, kuten lokasuojat ja runkolaukut, jotka tekevät niistä arjen ajo- tai vaelluspyöriä.
Cyclocross-pyörät ovat niche-tuotteita, joten hintataso on hieman tavallista maantiepyörää korkeampi. Velomarketissa hinnat alkavat kuitenkin 999 eurosta.