Ottaa yhteyttä

Tööstuse 43, Tallinn, Viro
Myymälä: +372 508 3309
Työpaja: +372 5301 8568

Tähesaju tee 31, Tallinn, Viro
Myymälä: +372 5885 7752
Työpaja: +372 5301 6938

info@velomarket.fi

Yleistä tietoa: +372 508 3309

Ensimmäinen kohtaamiseni sähköpyörän kanssa oli kirjaimellisesti maaginen kokemus. Istuimme kahvilan terassilla italialaisessa Bellunon pikkukaupungissa ja hengitimme syvään. Se on kaunis paikka, mutta hirveän vuoristoinen! Olin juuri saapunut ja tajusin, etten pysty polkemaan mäkiä ylös. Kaikki tämä on tuoreessa muistissa fiksun pikkutytön mielessä. Puku päälle, taputukset selkään ja jalat polkimille. Se tuli ja nousi leikkisästi jyrkkää mäkeä, jonka olin juuri vannonut laskevani alas. Miten tämä on mahdollista? Täydellistä taikaa! Se tapahtui kahdeksan vuotta sitten. En ollut koskaan aiemmin tutustunut sähköpyöriin. Nykyään tiedän tietysti, että vuoristoisilla Dolomiiteilla näkee vain sähköpyöräilijöitä.

On jännittävää kokeilla

Kun istuin ensimmäistä kertaa sähköpyörän selkään, jossa oli luumoottorin lisäksi myös ylimääräinen kiihdytin, tunsin suurta jännitystä. Ja hieman kunnioitusta. Romet Gazela on suunniteltu näyttämään tyylikkäältä, virtaviivaiselta naiselta. Akku on huomaamattomasti takana, eikä se ilmoita kaikille, että se osallistuu matkantekoon. Lisäksi se oli helppo irrottaa ja viedä sisätiloihin ladattavaksi. Pyörä voitiin lukita vapaasti pyörätelineeseen ja jättää talon ulkopuolelle.

Kunnon vauhtia

Romet Gazelan 250 W:n sähköpyörämoottori pystyy tuottamaan erittäin hyvän vauhdin. Käyttäjän kannalta boost on jaettu viiteen tasoon. Aloitan ensimmäisestä. Tämä yksinään antaa tuntuvan lisäpotkun – kierrä pari kertaa ja liu’uta sitten kunnon maastoon vapaalla juoksulla. Moottorin kanssa työskentely vaatii totuttelua. Ensimmäisillä kierroksilla olen ehkä liian huolissani siitä, että pyörä alkaa rullata liikaa istuimen alla. Jarrutan paljon, koska se tuntuu liian nopealta. Ja olen huolissani siitä, onko liikennesääntöjen tuntemukseni tarpeeksi hyvä ajellakseni kaupungilla tällaisen eläimen kanssa. Sähköpyörä on kirjaimellisesti ajoneuvo! 25 kilometriä tunnissa on melko kohtuullinen nopeus tällä pyörällä.

Mitä pidempi matka, sitä suurempi kaif

Todellinen hauskuus alkaa vasta pidemmillä matkoilla. Pääset pidemmälle, nopeammin ja vähemmällä vaivalla. Uskallan myös ponnistaa kovempaa suoremmilla osuuksilla, ja minun on myönnettävä, etten ole koskaan elämässäni pyöräillyt näin nopeasti. Tunnen eron selvästi myös silloin, kun purjehdin tuuleen päin merenrannalla. Tavallisessa pyörässä se on kunnon kolina, sähköpyörässä se ei ole lainkaan paha. Olen myös kuullut joidenkin kieltävän, että sähköpyörät ovat laiskoja pummeja varten ja ajavat itse. Näin ei tietenkään ole. Mutta voit säätää ponnistelun määrää. Et halua hikoilla joka kerta, vaan joskus haluat saapua paikalle kunnollisissa vaatteissa ja hyväntuoksuisena.

Tehon tasapainotustyökalu

Löydetään toinenkin etu. Jos elämänkumppanisi ovat urheilullisesti hyvin erilaisessa kunnossa, ette voi mennä yhdessä ulos. Rakastettuni on täysi urheilumies, minä olen enemmänkin huviratsastaja. Mutta kun hän ajaa tavallisella pyörällä ja minä saan hieman lisäapua sähköpyörästä, nopeutemme ja suorituskykymme ovat yhtä hyviä. Ja lopulta sain sen ihanan vuorikiipeilyn, joka oli jäänyt mieleeni vuosiksi. Voisinkohan tehdä samoin? Virossa ei ole yhtä jyrkkiä nousuja. Noblessnerissa on jyrkempi nousu, joten päätin testata sitä. Toistaiseksi ensimmäinen taso lisävauhtia tuntui riittävän nopealta, kokeilen kolmatta tasoa mäessä. Nousen mäkeä ylös helposti ja pehmeästi, vähin ponnistuksin. No, se nostaa mielialaa. Minä nousen yleensä pyörän selästä, kun minun on poljettava ylämäkeen, mutta sähköpyörän kanssa en tee niin.

Täältä tulee Kristinka, vuorten pelko!

Todellinen hauskuus alkaa vasta pidemmillä matkoilla. Pääset pidemmälle, nopeammin ja vähemmällä vaivalla. Uskallan myös ponnistaa kovempaa suoremmilla osuuksilla, ja minun on myönnettävä, etten ole koskaan elämässäni pyöräillyt näin nopeasti. Tunnen eron selvästi myös silloin, kun purjehdin tuuleen päin merenrannalla. Tavallisessa pyörässä se on kunnon kolina, sähköpyörässä se ei ole lainkaan paha. Olen myös kuullut joidenkin kieltävän, että sähköpyörät ovat laiskoja pummeja varten ja ajavat itse. Näin ei tietenkään ole. Mutta voit säätää ponnistelun määrää. Et halua hikoilla joka kerta, vaan joskus haluat saapua paikalle kunnollisissa vaatteissa ja hyväntuoksuisena.

Tämä upea sähköpyörä Arkus & Romet Gazela RM odottaa sinua Velomarketin myymälöissä ja verkkokaupassa!

Kirjoittaja: Kristina Herodes