Pyörän valinta lapselle on todella helppoa. On vain muutamia tärkeitä asioita, jotka tulee pitää mielessä ja tuntea pilttisi! Lastenpyörän tapauksessa on tärkeää huomioida niiden erilaiset vanteen ja rungon mitat sekä rungon muoto. Miksi kehyksen muoto? Koska lapsen pituudesta ja ajotottumuksista riippuen erirunkoiset pyörät voivat näyttää hyvin erilaisilta ajettaessa. Siksi lapselle polkupyörää ostettaessa tulee pitää mielessä seuraavat pääparametrit oikean valinnan helpottamiseksi: pyörän koko, paino, rungon tyyppi, jarrut, lapsen ajotaidot ja pyöräilytottumukset. Ja tietysti polkupyörän hinta!
Oikein valittu koko on keskeinen ominaisuus valinnassa. Liian iso tai liian pieni pyörä vaikeuttaa ajamaan oppimista ja tekee pyöräilystä epämukavaa lapselle. Ja sitähän emme tietenkään halua, sillä pyörällä on kiva ajaa! Lasten pyörät jaetaan seuraaviin yleisiin kokoihin pyörän/vanteen halkaisijan mukaan: 12, 16, 20, 24 ja 26 tuumaa (1 tuuma = 2,54 cm).
Lisäksi polkupyörän rungon korkeutta tulee valvoa, jolloin myös satulan oikea korkeus voidaan säätää.
Vaikka pyörän koolla on tärkeä rooli valinnassa, on myös tärkeää pitää mielessä satulan vähimmäiskorkeus. Samankokoiset lasten pyörät voivat vaihdella satulan korkeudessa. Satulan korkeus tulee valita siten, että ajamaan oppivan lapsen jalat koskettavat vapaasti maata tai jättävät vähintään 1-2 cm etäisyyttä maahan. Tämä mahdollistaa pysähtymisen milloin tahansa kallistumalla, varsinkin jos tasapaino ei ole vielä hyvä. Lapselle, joka ajaa ja jarrut ovat selkeät, satulan korkeus voidaan valita niin, että varpaat koskettavat maata. Muuten vaihto polkimiin on epätasainen.
Kun valitset oikeankorkuista pyörärunkoa, varmista, että rungon ja lapsen väliin jää 2-5 cm rako jalkojen välissä. Tämä auttaa estämään onnettomuuksia, jos lapsi putoaa satulasta kaatuessaan pyörältä. Tästä syystä lasten pyörät kallistuvat usein alaspäin.
Keskiverto aikuisen pyörän osuus on noin 20 % omasta painostaan, kun taas lasten pyörän osuus on usein jopa 50 %. Ihannetapauksessa pyörän tulisi muodostaa alle 40 % lapsen painosta, mutta hyvin usein tämä ei ole mahdollista. Pyörää ostaessasi valitse kevyin mahdollinen pyörä, joka helpottaa lapsen ajamista. Pienelle lapselle pyörää ostettaessa se on kuitenkin mahdollisimman helppo löytää, sillä alumiinirunkoisten ja teräsrunkoisten pyörien painoero vaihtelee vain kilon tai pari. Näiden materiaalien hintaero on joskus melko kohtuullinen. Joten – koska painoero ei ole niin suuri, sääntö pätee myös lastenpyöriin – jos ratsastaja pitää pyörästä, pyörä on hyvässä kunnossa, pyörää on helppo ohjata sekä pyörä löytyy juuri oikean kokoisena, painolla ei ole väliä. Pääasia, että lapsi ajaa ja nauttii siitä!
Akseliväli on otettava huomioon pyörän runkoa miettiessä. Mitä pienempi akseliväli, sitä vaikeampaa on pitää pyörä tasapainossa. Isommalla akselivälillä varustettu pyörä varmistaa paremman vakauden ja mahdollistaa myös pyörän paremman hallinnan. Myös lapsen ja ohjaustangon välistä tilaa on huomioitava: mitä lähempänä ohjaustanko on, sitä vaikeampaa pyörää on ohjata. Se voi myös saada polvet osumaan ohjaustankoon kovan ajon aikana. Ohjaustankojen välisen etäisyyden lisäksi on huomioitava myös niiden asento. Eteenpäin suunnatut ohjaustangot tarjoavat paremman tasapainon nojaten, kun taas liian korkeat kahvat vaikuttavat ohjattavuuteen ja tasapainoon. Matalan ohjaustangon ei tarvitse sopia kaikille, ne voivat aiheuttaa lihasjännitystä niskan alueella ajamaan opettelevalle lapselle. Siksi paras valinta on keskikorkeudella oleva ohjaustanko, joka varmistaa mukavan kehon asennon ja käsittelyn. Onneksi useimmissa lasten pyörissä on myös säädettävä ohjaustangon korkeus, ja niillä voidaan myös muuttaa ohjaustangon kulmaa – lähemmäksi tai kauemmaksi ajajasta.
Renkaan koko | Sopiva ikä | Lapsen pituus |
12 tuumaa | 2-4 | 80-105 cm |
16 tuumaa | 4-6 | 100-115cm |
20 tuumaa | 6-9 | 110-135cm |
24 tuumaa | 8-12 | 130-150cm |
26 tuumaa | 10+ | 140cm + |
Jarruta! Usein kysytään, ovatko jalkajarrut vai käsijarrut parempia. Yleensä hyvin pienissä lastenpyörissä takajarru on jalkajarru ja etujarru on edelleen käsijarru. Mutta on myös pyöriä molemmilla käsijarruilla. Kumpi vaihtoehto on parempi? Polkupyörän jarrut huomioon ottaen jalkajarrut voivat olla suuri päänsärky ajamaan opetellessa. Lapset nimittäin alkavat alitajuisesti kääntää polkimia ylösalaisin säilyttääkseen tasapainon. Tällä tavalla jalkajarrut saavat ne putoamaan tai pysähtymään. Ja jos lapsi vaihtaa isompaan pyörään, jossa sekä taka- että etujarrua jarrutetaan käsin eli käsijarrulla, kestää uudelleenopettelu taas jonkin aikaa.
Käsijarrujen tapauksessa on huolehdittava siitä, että ne eivät ole liian kaukana ohjaustangosta. Muuten lapsen on vaikea yltää niihin ja jarruttaminen vaatii paljon vaivaa, mikä voi olla vaarallista. Jarrujen kulmaa muuttamalla voidaan kuitenkin helpottaa lapsen pieneen käden ylettymistä niihin. Tämän voi tehdä vapauttamalla jarrua hieman ohjaustangosta kuusioavaimella ja kääntämällä sitä hieman, kunnes saavutetaan paras jarrutusasento!
Suurilla nopeuksilla tai alamäkeen ajaessasi saatat yhtäkkiä lentää ohjaustangon yli käyttämällä etujarrua. Mutta ollaan rehellisiä – lapsi ei saavuta tätä nopeutta usein! On kuitenkin tärkeää tehdä lapselle selväksi alusta alkaen, että jarrutus tulee tehdä molemmilla käsillä samanaikaisesti tai käyttämällä vain takajarrua.
Alle 20 tuuman pyörissä on yleensä vain yksi vaihde. Miksi? Vastaus on yksinkertainen. Ensinnäkin, taaperot eivät todellakaan tarvitse vaihteita – enemmän energiaa pitäisi mennä ajamisen iloon, ei vaihteiden vaihtoon (paikalta pois :)). Lisäksi lasten 16 tuuman pyörät on usein varustettu apupyörillä, jotta pieni lapsi oppii ajamaan turvallisesti. Apupyöriä on kuitenkin vaikea asentaa hammaspyörään. Vaihde on yksinkertaisesti apupyörien edessä. Tietysti tämä on mahdollista erikoisratkaisuilla ja pienillä suunnittelutöillä, mutta onko siinä järkeä? Tietysti vaihteisto tekee pyöräilystä tehokkaampaa ja nopeampaa, mutta vaatii silti hieman totuttelua ja kokemusta. Otetaan vertailuksi taaperon kehitys. Kukaan ei lähde juoksemaan heti – ensin ryömitään, sitten kontataan ja vasta sitten tulee portaat ja hölkkä. Ja pyöräily!
Lyhyesti sanottuna on hyvä aloittaa pyöräilyn oppiminen lapsena. Valitse pyörä, joka on mahdollisimman kevyt ja leveä, jotta lapsesi oppii ajamaan helposti. Tätä helpottaa myös käsijarrujen läsnäolo ja vaihteiden vaihtamisen puute. Jos ratsastaja on jo kokeneempi, pyörässä voi olla enemmän ”kelloja ja pillejä”.
Pääasia, että lapsi on tyytyväinen ja liikkuu ilolla!