Alla oleva teksti antaa vinkkejä polkupyörän itsenäiseen kokoamiseen ja jatkohoitoon.
Video-opas esikootun pyörän kokoamiseen.
Video-opas pyörän kokoamiseen alusta alkaen.
Mistä aloittaa?
Kun ostat pyörän laatikossa, sinun täytyy ensin asentaa etupyörä, ohjaustanko, satula ja polkimet ennen kuin voit käyttää pyörää. Tarvittaessa voit kysyä neuvoa infopuhelimestamme numerosta +372 508 3309 – yhdistämme sinut pyöräteknikolle, joka antaa ohjeita pyörän kokoamiseen. Väärin tai huonosti kootun tai huolletun pyörän kanssa ajamisen voi olla vaarallista.
Etupyörän kiinnittäminen
Aseta etupyörä haarukkaan niin, että se on mahdollisimman suorassa suhteessa haarukkaan. Tarkkaile renkaan merkittyä nuolen suuntaa – nuolen tulee osoittaa eteenpäin pyöriessään. Kiristä sitten tiukasti etupyörän akselipultit. Pyörän tulee olla haarukan keskipisteessä.
Polkimien asentaminen
Polkimet on merkitty akselien päissä olevilla merkinnöillä L (vasen) ja R (oikea). Kiristä polkimet tiukasti paikoilleen. Polkimien kiinnitystä tulee kiristää riittävästi. Tarkista muutaman ajokerran jälkeen, että polkimet ovat varmasti tiukasti kiinni.
Satulan asentaminen
Tehokkaan ja mukavan ajokokemuksen saavuttamiseksi satulan korkeus tulee säätää oikein. Jos satula on asennettu liian matalalle, polkeminen tuntuu raskaalta ja se voi rasittaa polvia. Oikeassa satulan korkeudessa polvet lähestulkoon suoristuvat polkiessa. Satulaputki kiinnitetään runkoon pikalukolla tai mutterilla. Satulaputken tulee olla satulaputkessa niin, että putken merkitty maksimikorkeusmerkki jää satulaputken sisälle. Varo nostamasta satulaputkea yli maksimikorkeusmerkin. Satulan tulisi olla vaakasuorassa maan pinnan suhteen.
Ohjaustangon asentaminen
Oikean ohjaustangon korkeuden asettaminen on tärkeää mukavan ajokokemuksen saavuttamiseksi. Ohjaustangon ihanteellinen korkeus riippuu pyöräilijän pituudesta ja ajotyylistä. Jos haluat ajaa pystyssä asennossa, asenna ohjaustanko korkeimpaan asentoon. Jos pidempi väli ja matalampi ajotyyli tuntuvat mukavammalta, asenna ohjaustanko alimpaan asentoon. Työnnä ohjaustangon putki runkoon niin syvälle, ettei maksimikorkeusmerkkiä ole näkyvissä. Kun ohjaustanko on sopivassa korkeudessa, kiinnitä se yläosan pultilla. Varmista, ettei ohjaustankoa ole nostettu yli maksimikorkeusmerkin. Maksimikorkeusmerkki on kuvattu vaakasuorana viivana, lyhyinä pystysuorina viivoina tai MAX-merkinnällä putken ympärillä.
Korin asentaminen
Etukorin kiinnitysratkaisuja on kaksi: irrotettava clip-kori ja haarukan yläpuolelle asennettava tuki. Irrotettava clip-kori asennetaan helposti kahden ruuvin avulla ohjaustangon ympärille. Huomioi, ettei kiinnitys liiku, tarvittaessa laita kuminen nauha väliin. Clip-korissa voi kantaa enintään 5-7 kg painon.
Haarukalla kiinnitetty kori ei irtoa, vaan haarukka on kiinnitettävä eturenkaan mutterien alle. Kori kiinnittyy toiselta puolelta haarukan yläosassa olevan kiinnikkeen avulla. Toiselta puolelta se kiinnittyy niin sanotun kaulaputken (putki, johon ohjaustangon tanko asetetaan) muttereiden alle.
Jarrujen ja vaihteiden säätäminen
Ennen ajoon lähtemistä on hyvä varmistaa, että jarrut toimivat kunnolla. Jarrupalat tai -levyt on oltava oikeassa asennossa eli ne on kiinnitettävä vaakasuorasti vanteeseen koko pinnaltaan. Jarrupalojen tulee olla samalla etäisyydellä vanteesta tai levystä. V-jarrupalojen etäisyyttä voi säätää jarrun alaosassa olevien ruuvien avulla kiristämällä tai löysäämällä niitä.
Vaihteiden säätäminen
Vaihtajan säätämiseksi toimi seuraavasti:
- Säädä etuvaihtajan keskiasento ja varmista, että se on vaihtajan vivustojen välissä tarkasti keskellä.
- Sen jälkeen käy läpi takavaihtajan avulla kaikki vaihteet ja varmista, ettei missään vaihteessa ole ”kurnintaa”.
- Jos kuulet kurnintaa polkiessasi, etuvaihtajan lähtöasento ei ole oikea, ja sinun on käännettävä takavaihtajan trossin päässä olevaa muovista/metallista ruuvia, kunnes kurninta ei enää kuulu.
- Jos ketju ei pysy ylä- tai alaosaan hammasrattaalla, tai se kurnii siellä, säädä kahden vierekkäisen pysäytysruuvin asentoa.
Shimano Nexus -vaihtajan säätäminen:
- Säädä vaihtajan toiseen vaihteeseen (keskiasento).
- Vaihdin sijaitsee takapyörän akselin päässä, ja siihen on kiinnitetty vaijeri pyörän rungon kautta. Avaa 10 mm avaimella vaijerin päässä oleva lukkomutteri.
- Säädä vaijerin ruuvia (sormin), jotta vaihtajan näyttöikkunassa oleva merkki on tarkasti kahden viivan välissä.
- Kiristä lukkomutteri uudelleen.
Katso myös video YouTubessa.
Polkupyörän yleishuolto
Jos huollat polkupyörääsi hyvin, sitä on myös turvallisempi ajaa. Jos et ole varma omista taidoistasi, ota ehdottomasti yhteyttä asiantuntijoihin.
Tärkeimmät huollettavat osat ovat seuraavat:
- Ketju: Puhdista ketju liasta ja rasvasta, kuivaa se ja voitele siihen tarkoitetulla voiteluaineella. Pyyhi ylimääräinen öljy pois. Ketjut venyvät normaalissa käytössä. Riittävä ketjun voitelu pidentää sen käyttöikää. Tarkista ketjun jännitys säännöllisesti. Jos ketju roikkuu, se on liian venynyt ja saattaa irrota.
- Renkaat ja vanteet: Tarkkaile, että pyöränrenkaissa on riittävä ilmanpaine. Tarvittava ilmanpaine on merkitty renkaan sivuun. Polkupyörällä on helpompi ajaa, kun renkaissa on riittävä ilmanpaine. Jos renkaat ovat kuluneet, ne on vaihdettava uusiin. Tarkista myös pinnojen kiristys vähintään kerran vuodessa.
- Jarrut: Varmista, että jarrut toimivat kunnolla. Tarvittaessa säädä niitä. Jos jarrupalat tai -levyt ovat kuluneet, ne on vaihdettava.