Ottaa yhteyttä

Tööstuse 43, Tallinn, Viro
Myymälä: +372 508 3309
Työpaja: +372 5301 8568

Tähesaju tee 31, Tallinn, Viro
Myymälä: +372 5885 7752
Työpaja: +372 5301 6938

info@velomarket.fi

Yleistä tietoa: +372 508 3309

Talvi ei tähenda, että pyöräily tulisi jättää sikseen ja odottaa kevättä. Jokaiseen säähän löytyy oikea pyörä! Siksi kapearenkaisen maantiepyörän voi talvella korvata gravel- tai cyclocross-pyörällä. Talviharjoittelu voi olla yhtä tai jopa intensiivisempää kuin vastaava harjoittelu kesällä kuumalla säällä, sillä kylmässä kehon on lisäksi huolehdittava kehonlämmön säilymisestä normaalina.

Jotta kylmyys ei pääse puraisemaan liikaa, tarvitaan tietysti sopivat talvipyöräilyvaatteet ja luonnollisesti oikeanlainen pyörä talviharjoitteluun. Puhutaan tarkemmin siitä, miten harjoitella talvella niin, että kesän kunto ei katoa, vaan päinvastoin kohenee.

Cyclocross ja gravel bike – molemmat hyviä valintoja

Perinteiselle maantiepyöräilijälle paras vaihtoehto talviolosuhteissa olisi joko cyclocross- tai gravel-pyörä. Molemmat tarjoavat leveämmän ja enemmän kuvioitun rengas, jonka avulla voi pysyä paremmin uralla liukkaalla tiellä ja hieman pystympänä sekä korkeampana ajopositiona, jotta kenkäkärjet eivät kastu lumessa.

Leveämpi rengas varmistaa suuremman kosketuspinnan, mikä tarkoittaa, että vaikka tieolosuhteet olisivat liukkaammat kuin kuivalla asfaltilla, suurempi kosketuspinta pitää pyörän silti vakaina ja ketteränä, jopa lumella. Suurempi kuvio parantaa pidon kruunatulla, ruohoisella tai lumisella tiellä.

Hieman pystympi ja korkeampi ajopositio tekee pyörän ohjattavammaksi ja ajomukavammaksi. Korkeampi ajopositio tulee cyclocross-pyörässä korkeammasta keskivaihteesta ja gravel-pyörässä vielä suuremmasta renkaasta. Molemmat on suunniteltu niin, että vaikeissa olosuhteissa tai matalalla nopeudella voi ohjata pyörää hyvin mutkaisilla teillä ja samalla polkea.

Nämä avainerot antavat cyclocross- ja gravel-pyörille suuren edun verrattuna maantiepyörään, erityisesti talvella. Tämä etu pyörän hankinnassa on myös siinä, että nyt on mahdollisuus poiketa kesällä tieltä ja näyttää metsäpolkupyöräilijöille, kuinka nopeasti voit ajaa.

Selvä, mutta mikä niiden ero on?

Cyclocrossina urheilulajina alkoi 1900-luvun ensimmäisellä puoliskolla Euroopassa, jotta kunto pysyisi yllä myös talvella. Kilpailut kulkivat kaupungista kaupunkiin, ja ensimmäisenä perille saapumiseen sai myös leikata eli valita lyhyempi reitti peltojen, aitojen ja muiden esteiden yli. Jokaisen piti arvioida viisauttaan ja kykyjään sekä maaston mukaan, kumpi reitti olisi nopeampi etenemisessä.

Nykyään cyclocross on säännelty UCI:n (Kansainvälinen pyöräilyliitto) kilpailumuoto. Kilpailu kestää melko lyhyen ajan, noin tunnin verran. Sen sijaan se on hyvin nopea, urheilijoiden vauhti on aina korkealla. Rata on tekninen ja monipuolinen, jossa ei puutu esteitä, portaita, hiekkaista maastoa, mutaa, mäkiä jne. Radan läpäisemiseen tarvitaan taktista suunnittelua ja taitoa. Usein on päätettävä, kannattaako ajaa pyörän selässä vai kantaa sitä!

Cyclocross-pyörä on myös säännelty Kansainvälisen pyöräilyliiton toimesta, jotta kilpailu olisi tasapuolinen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että maksimirenkaan leveys on rajoitettu 33 millimetriin, minkä mukaan yleensä myös cyclocross-pyörän runko on suunniteltu. Lisäksi pyörässä ei usein ole kiinnikkeitä pakkien tai laukkujen kiinnittämiseen, ja rungon kolmio on mahdollisimman suuri, jotta pyörän kantaminen esteiden yli olisi mukavampaa.

Lyhyt videopätkä antaa hyvän käsityksen siitä, miltä cyclocross-urheilulaji näyttää:

Toisaalta gravel ei ole erikoistunut tiettyyn kilpailumuotoon, vaan pyörät ovat pikemminkin monikäyttöisiä kuin mitään muuta. Pyörä on tarkoitettu pitkille matkoille ja kuljettamaan ratsastajan varusteita, ruokaa ja juomaa, mikä tarkoittaa, että useilla pyörillä on erilaisia laukku- ja tavaratelineitä. Gravel-pyörän maksimirengasleveys on myös verrattavissa jo maastopyörän renkaisiin. Paljon kiinnikkeitä ja tilaa renkaan ja rungon välillä tarkoittaa, että mutaisille ja lumisille keleille on helppo asentaa lokasuojia.

Verrattuna cyclocross-pyörään gravel-pyörien akseliväli on hieman suurempi. Tämä takaa vakauden ja rauhallisen ohjattavuuden myös vaikeammassa maastossa tai haastavammissa olosuhteissa. Toisaalta suurempi akseliväli uhraa pyörän ketteryyden ja herkkyyden alhaisemmilla nopeuksilla.

Mikä sitten valita?

Tsüklokrossi rattur

Cyclocross – Onko tavoitteesi harjoitella mahdollisimman samalla geometrialla kuin maantiepyörälläsi, eikä haittaa pitkää mutkittelevaa polkua selässäsi? Vai onko sinulla suunnitelmissa osallistua johonkin hienoon cyclocross-kilpailuun? Silloin paras valinta on puhdasverinen cyclocross-pyörä. Tämä pyörä tarjoaa lähimmän tuntuman maantiepyörään. Lisäksi hieman leveämmät ja karkeammat renkaat varmistavat, että pysyt pystyssä lumessa ja mudassa.

Teine vaihtoehto – Gravel. Tunnetko, ettet niin välitä uusien ennätysten tekemisestä lumisella asfaltilla ja haluat tuntea itsesi mukavaksi ja kuivaksi? Tai haluatko lähteä pitkälle retkelle ystävien kanssa? Silloin Gravel-pyörä on juuri oikea valinta. Gravel-pyörällä on valtavasti mahdollisuuksia. Voit pitää pyörää järkevän levyisillä renkailla ja harjoitella kuten kaudellakin. Etkö pidä likaantumisesta? Rungon ja renkaan välillä on tarpeeksi tilaa ja tarvittavat kiinnikkeet, jotta voit lisätä täyspitkät lokasuojat. Haluatko joskus karata kaupungista luontoon? Laita viikon varusteet (ja keittiön pesuallas) pyörälle ja lähde seikkailemaan.

Kona Sutra retke jaoks koormatud
Kona Sutra retke jaoks koormatud